تبلیغات
دوران نزدیك به ظهور - انقلاب مهدی و دگرگونی روابط اجتماعی (بخش آخر)
 
 
 


اللهم عجل لولیک الفرج

انقلاب مهدی و دگرگونی روابط اجتماعی (بخش آخر)
آنچه تا كنون گفته شد، تبیین برخی از ابعاد این آیه كریمه است كه از دوران آخرالزمان و موعود آن سخن گفته است. روشنتر از این آیه كه در زمینه حاكمیت دین بر كل اجتماعات انسانی است و به انقلاب نهایی و جهانی موعود آخرالزمان اشاره دارد، آیه دیگری است درباره همین موضوع یعنی حاكمیت طبقه مستضعف در دوران موعود آخرالزمان: «وعدالله الذین امنوا منكم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا...» (4) خداوند آنان را كه ایمان آوردند از شما و نیكی‏ها كردند، وعده داد كه بیقین ایشان را در زمین خلیفه كند، چنانكه آنان را كه از پیش بودند خلیفه ساخت و دینشان را باز بگستراند، آن دین كه بپسندید برای آنان و هم آنان را از پس بیمی كه دارند، بی‏بیمی دهد و ایمنی... در این آیه كریمه از خلافت‏بر زمین در پرتو تمكن و قدرت دینی سخن رفته است كه مؤمنان صالح فرمانروایان زمین می‏شوند و در پرتو ایمان و باور دینی و حاكمیت‏بخشیدن به اصول و فروع دین، به ساختن جامعه‏ای انسانی می‏پردازند و انجام تاریخ انسان پس از آنهمه نابسامانیها و ناهنجاریها به سامانی الهی و دینی می‏رسد. پس در همین زیست فیزیكی و دنیایی، آنكه آخرین حرف را می‏زند و پناه راستین بی‏پناهان تاریخ می‏گردد و انسانهای دربند و مظلوم را رهایی می‏بخشد حاكمیت دینی و تفكر الهی است و میداندار اصلی و نقطه پایان تاریخ به دست دین و تفكر دینی است نه به دست تفكر ظالمانه سرمایه‏داری غربی و نه اصول مادی كمونیستهای شرقی. كه این هر دو در تجربه و عمل از سامان‏بخشی به محدوده كوچكی از جامعه‏های انسانی، درمانده‏اند و در بند كوچكترین و نازلترین تمایلات خودخواهی و خودپرستی گرفتارند. محور دیگری كه در حاكمیت مستضعفان نهفته است مبارزه با سرمایه‏داری است. زیرا طبقه حاكم كه در عینیت و عمل با تمام وجود خویش استضعاف و محرومیت را لمس كرده‏اند و از مشكلات آن احساسی راستین دارند، هیچ‏گاه با سرمایه‏داری سازش نمی‏كنند و میدان را برای یكه‏تازیهای قشر مرفه و شادخوار باز نمی‏گذارند و همه راههای نفوذ آنان را در بخشهای حیاتی جامعه سد می‏كنند. این ماهیت راه و كار مستضعفان است كه هیچ‏گاه با عامل اصلی محرومیت كنار نیایند و ریشه آن را در جامعه بشری بخشكانند و این راهی است كه از آغاز نهضتهای انبیا مورد نظر بوده است. چنانكه قرآن كریم همواره این بعد از قیام پیامبران را ترسیم كرده است كه با طاغوتان و سلطه‏طلبان مالی درگیر شدند همان سان كه با سلطه‏طلبان سیاسی و نظامی. در قرآن كریم می‏خوانیم: «و لقد ارسلنا موسی بایاتنا و سلطان مبین الی فرعون و هامان و قارون فقالوا ساحر كذاب‏» (5) ما موسی را با آیات خود و حجتی آشكار فرستادیم به سوی فرعون و هامان و قارون گفتند كه او جادوگری دروغگو است. روشن است كه از جمله اهداف این پیامبر الهی چنانكه سرنگونی نظام سیاسی فرعونی‏است، سرنگونی نظام سرمایه و ثروت‏اندوزی نیز هست كه سمبل آن در آن روزگار قارون بوده است. آری در آن دوران سراسر عدل است كه سرمایه‏داری و سلطه آن بر جامعه‏های بشری پایان می‏یابد و توده‏های مظلوم بشری از زیر یوغ سلطه این طبقه زالوصفت رهایی می‏یابند و هرگونه بهره‏كشی ظالمانه از میان می‏رود و استثمار، این پدیده شوم، ره نیستی و زوال می‏پوید و این لازمه طبیعی حاكمیت طبقه پایین و مستضعف است كه به دوران سیاه ظلم قشری اندك بر توده‏های عظیم انسانی پایان دهد.








  پی‏نوشتها: .سوره واقعه (56)، آیه‏3. .
 سوره قصص (28)، آیه 5. . به كتاب «عصر زندگی‏» فصل «عدالت اجتماعی‏» از نویسنده رجوع شود. .
 سوره نور (24)، آیه‏56.
. سوره غافر (40)، آیات 24-23.
 منبع: ماهنامه موعود شماره 10-11 









منبع:        http://www.montazeran.ir/2008-09-21-13-27-40/sokhanrani/348-degargoniravabet.html

[ ] | [ کلمات کلیدی ] : انقلاب مهدی و دگرگونی روابط اجتماعی-امام زمان-عصر ظهور-دوران ظهور-روابط در آخرالزمان-ظهور-ظهور نزدیك است-
ن : رضا
ت : یکشنبه 12 آذر 1391
 
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.